Tuesday, December 17, 2013


BIODATA
        SAIDINA HAMZAH BIN ABDUL MUTALIB






Nama                 :   Hamzah bin Abdul Mutalib Abdu Manaf
Keturunan        :   Bani Hasyim
Tarikh Lahir    :   570 sama tahun kelahiran Rasulullah
Tempat lahir    :   Mekah Al-Mukarramah
Jawatan              :   Panglima perang Rasulullah SAW,
                              pembawa panji tentera Islam
Hubungan        :   Bapa saudara Nabi sebelah bapa,
                            sepupu Nabi sebelah ibu dan saudara
                            sepenyusuan Nabi
Hobi                   :   Suka memanah dan memburu
Tarikh Wafat  :  Tahun ke-3 Hijrah
Kubur                 :  Makam Syuhada’ berdekatan Bukit Uhud
Gelaran              :  Singa Allah


PENGISLAMAN SAIDINA HAMZH

1.     Rasulullah SAW telah dihina dan dicerca oleh Abu Jahal
Safa secara keterlaluan
2.     Saidina Hamzah dapat tahu kejadian tersebut.
3.     Beliau sangat marah dan berjumpa Abu Jahal
4.     yang sedang duduk di Masjidil Haram bersama
5.     pemimpin lain.Terus memukul kepala Abu Jahal
6.     dengan busar pemanahnya hingga berlumuran darah.
7.     Kata-kata Saidina Hamzah bukti pengislamannya:
8.     “Siapakah yang berani menghalang dan mencabarku?
9.     Telah jelas  bahawa Muhammad itu Rasul Allah dan ajaran
10.   yang dibawanya adalah benar. Demi Allah, aku adalah
11.   pengikut Muhammad. Maka kalau berani, halanglah aku.”
12.   Pengislaman Saidina Hamzah menjadikan umat Islam
bertambah kuat dan dihormati
13.   Pemimpin tidak lagi melakukan penindasan sesuka hati
terhadap umat Islam.
14.   Sikap Saidina Hamzah sebenarnya didorong oleh perasaan
kasih dan cinta kepada Rasulullah SAW dan kebenaran yang
dibawa oleh Baginda.

PERIBADI SAIDINA HAMA

1.     Berasal daripada keluarga  bangsawan dan disegani masyarakat Arab. Beliau tetap menjaga tingkah laku
2.     Tidak penah terbabit dengan adat Jahiliah yang buruk seperti berjudi, berzina dan berfoya-foya
3.     Seorang yang cekal hati dan pantas bertindak menyebabkan Rasulullah memilihnya sebagai Panglima Perang     dalam Perang  Badar
4.     Pahlawan berani dan gagah perkasa.
5.     Terbukti apabila berani memukul Abu Jahal yang telah menghina Rasulullah
a.     Perang Badar-dicabar berlawan dengan dua orang tentera musyrikin
6.     dan berjaya membunuh kedua-duanya
a.     Perang Uhud-berjaya menewaskan ramai tentera Quraisy
7.     Kerana keberanianya,Rasulullah SAW telah memanggilnya “Singa Allah”






SUMBANGAN SAIDINA HAMZAH

1.     Melindungi Rasulullah SAW daripada ancaman musuh.
2.     Mengambil bahagian dalam setiap peperangan serta memainkan peranan penting bagi memastikan kemenangan tentera Islam.
3.     Ambil berat persaudaraan islam dan nyawa sendiri demi menegakkan Islam.
4.     Membantu perkembangan dakwah Islam dan menjadikan umat Islam dihormati dan diterima masyarakat Mekah.


SYAHIDNYA SAIDINA HAMZAH

1.      Gugur syahid di medan perang Uhud pada tahun ke-3 Hijrah.
2.     Dibunuh oleh ‘Wahsyi’ pelontar lembing atas arahan tuannya
Jubair bin Mut’im yang akan memerdekakannya.
3.     Lembing tepat mengenai perut beliau kerana baju besinya
telah terkoyak dan rebah syahid.
4.     Hindun binti Utbah telah membelah dada dan memamah
jantung Saidina Hamzah.
5.     Dikurniakan gelaran ’Saiyidus Syuhada’-Panglima
Sekalian Syuhada di syurga.


IKTIBAR

·         Sanggup berkorban demi kepentingan Islam.
·         Berani menegakkan kebenaran dan tidak takut
akan ancaman musuh.
·         Gigih berusaha untuk mencapai kejayaan dalam hidup.
·         Waspada dengan sebarang ancaman musuh.


Tuesday, November 26, 2013

Sepintas lalu



Biodata Perdana Menteri Malaysia Pertama @ 1
Bapa Kemerdekaan
                    
Nama : Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj Ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah
Tarikh Lahir : 08 Februari 1903,
Tempat Lahir : Istana Tiga Tingkat, Alor Setar (Istana Pagoda)

Pendidikan :
1911 – Maktab Sultan Abdul Hamid Alor Setar
1916 – Penang Free School, Penang
1925 – lulus B.A. dari University Cambridge
1945 – lulus LLB, dari Inner Temple, London
Kerjaya :
1946 – Bertugas dengan Kerajaan Kedah sebagai D.O. (Pegawai Daerah)                   Langkawi, Kulimdan Sungai Petani, (sebelum lulus LLB).Dilantik                    Penolong Pendakwa Raya KL dan Presiden 
1951 – Dilantik Presiden UMNO dan bergiat sepenuh masa untuk UMNO.   1956 – Rombongan Merdeka ke London
1957 – Merdeka. Perdana Menteri Pertama
1962 – rombongan ke London – Gagasan Malaysia
1963 – Gagasan Malaysia – 16.09.1963
1970 – Bersara daripada politik


Biodata Perdana Menteri Malaysia kedua @ 2
Bapa Pembangunan

Nama :  Allahyarham Tun Abdul Razak bin Datuk Hussein
Tarikh Lahir : 11 Mac 1922
Tempat Lahir : Kampung Pulau Keladi, Pekan, Pahang

Pendidikan :
Sekolah Melayu Langgar, Pekan
Maktab Melayu Kuala Kangsar, MCKK
1940 – Raffles College Singapura Pentadbiran
1947 – ke England sebagai Queen’s Scholar                  dalam      bidang Undang-Undang
 

1950 – Lulus LLB. (Hons) dari Lincoln’s Inn,        Barristar      at Law

Kerjaya :
1952 – Setiausaha Kerajaan Pahang.
1955 – Menteri Besar Pahang, meletak jawatan – bertanding pilihan raya pertama dan menang, Menteri Pelajaran Pertama PTM. Mengeluarkan Penyata Razak yang menentukan sistem pelajaran negara pada 16.05.1956. Bergelar Bapa Pembangunan Luar Bandar kerana usaha gigih beliau menaikkan taraf luar Bandar.
 

1970 - 22 September dilantik menjadi Perdana Menteri Malayisa.Pemimpin                 yang berhemah tinggi, jujur dan amat disegani


Biodata Perdana Menteri Malaysia ketiga @ 3
Bapa Perpaduan

Nama : Allahyarham Tun Hussein bin Dato Onn
Tarikh Lahir : 12 Februari 1922
Tempat Lahir : Johor Bahru


Pendidikan :
English College Johor Bahru hingga lulus Senior Cambridge
1940 – Masuk Maktab Tentera di Dehra Dunn, India
1958 – Lulus Ijazah Undang-undang dari Lincoln’s Inn, London


Kerjaya :
1942 – bertugas di Mesir
1945 – pemerintah Polis Depot, Johor Bahru
1946 - menyertai UMNO bersama ayahnya. Setiausaha UMNO Pertama
1950 – ADO, Kuala Selangor, Klang
1970 – Menteri Pelajaran
1973 – Timbalan Presiden UMNO. Timbalan Perdana Menteri
1976 – Perdana Menteri Malaysia Ketiga
1981 – bersara daripada politik serentak meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia



Biodata Perdana Menteri Malaysia keempat @ 4
Bapa Pemodenan Malaysia


Nama : Tun Dr. Mahathir bin Mohamad
Tarikh Lahir : 20 Disember 1925
Tempat Lahir : Alor Setar, Kedah

Pendidikan :
Sekolah Melayu Seberang Perak, Alor Setar
Sultan Abdul Hamid College dan Universiti Malaya (Singapura) lulus Ijazah KedoktoranPerubatan MBS – 1953

Kerjaya :
1945 – aktif dalam Kesatuan Melayu Kedah, SEBERKAS dan UMNO
1954 – bertugas sebagai Pegawai Perubatan di Alor Setar, Langkawi dan Perlis
1957 – membuka klinik sendiri di Alor Setar, iaitu Klinik MAHA
1964 – memenangi Kerusi Parlimen Kota Setar Selatan
1973 – dilantik Pengerusi FIMA
1975 – Naib Presiden UMNO
1976 – Timbalan Presiden UMNO, Timbalan Perdana Menteri
1981 hingga 2003 - Perdana Menteri Malaysia Keempat

Biodata Perdana Menteri Malaysia kelima @ 5
Bapa Pembangunan Modal Insan


Nama: Tun Abdullah bin Haji Ahmad Badawi
Tarikh Lahir: 26 November 1939
Tempat Lahir : Bayan Lepas, Pulau Pinang


Pendidikan :
Sekolah Menengah Kebangsaan Tinggi Bukit Mertajam
Penang Methodist Boys School, Pulau Pinang
Universiti Malaya-Sarjana Muda Sastera dalam Bidang Pengajian Islam


Kerjaya :
1964 - Penolong Setiausaha di Jabatan Perkhidmatan Awam
1969 - Majlis Gerakan Negara (MAGERAN)Ketua Pengarah Kementerian                   Kebudayaan, Belia dan Sukan
1974 – Timbalan Ketua Setiausaha dalam Kementerian Kebudayaan, Belia                dan Sukan
1978 – Setiausaha Parlimen di Kementerian Wilayah Persekutuan
1980 – Timbalan Menteri, Kementerian Wilayah Persekutuan
1981 – Menteri di Jabatan Perdana Menteri
1984 – Menteri Pelajaran
1986 – Menteri Pertahanan
1991 – Menteri Luar Negeri
1999 - Timbalan Perdana Menteri Malaysia
2003 hingga 2009 - Perdana Menteri Malaysia Kelima



Biodata Perdana Menteri Malaysia keenam @ 6

Nama: YAB Dato’ Sri Haji Mohd Najib bin Tun Haji Abdul Razak
Tarikh Lahir: 23 Julai 1953
Tempat Lahir : Kuala Lipis, Pahang


Pendidikan :
Institusi St. John, Kuala Lumpur
Kolej Lelaki Malvern di Worchestershire, England.
Ijazah Sarjana Muda dengan Kepujian dalam bidang Ekonomi Industri daripada Universiti Nottingham, England pada tahun 1974.


Kerjaya :
1978-1980 – Timbalan Menteri Tenaga, Telekom dan Pos
1980-1981 – Timbalan Menteri Pendidikan
1981-1982 – Timbalan Menteri Kewangan
1982-1986 – Menteri Besar Pahang
1986-1987 – Kementerian Belia dan Sukan, Menteri Kebudayaan
1990-1995, 1999-2008 – Menteri Pertahanan
1995-1999 – Menteri Pendidikan
2004-2009 - Timbalan Perdana Menteri
2009-kini - Perdana Menteri Malaysia Keenam






 

Friday, November 22, 2013

NOGORI 9






Keadaan fizikal:

Negeri Sembilan terletak di Semenanjung Malaysia di sempadani oleh Negeri Selangor di utara Negeri Pahang di timur dan Negeri di utara Melaka dan Johor di selatan. Negeri ini seluas 2565 batu persegi. Bahagian yang terpanjang sekali dari utara ke selatan ialah 60 batu, sementara dari timur ke barat ialah 65 ½ batu.
Banjaran pergunungan tengah Semenanjung Malaysia ini melalui Negeri Sembilan menjadikan kawasan tengah dan barat-laut negeri ini berbukit-bukit. Sungai Linggi, Sungai yang utama di negeri ini bermula dari pergununggan utara seremban, dari puncak Gunung Telapak Buruk yang setinggi 3,915 kaki.
Selain dari itu, Negeri Sembilan juga mempunyai kawasan pantai sepanjang 30 batu.  Port Dickson yang terletak 25 batu ke barat-laut Seremban merupakan salah satu daripada kawasan-kawasan pantai yang terkenal di Semenanjung Malaysia sebagai tempat perkelahan terbaik. Di Port Dickson juga terletak Ibupejabat dan Pusat Latihan Askar Melayu Diraja Malaysia.
Iklim di Negeri Sembilan menunjukkan bahawa pada bulan-bulan Mac, April dan Mei merupakan sebagai bulan–bulan di mana suhu panas tinggi, dengan 90F sebagai peringkat panas yang maksima. Pada bulan–bulan Disember dan Januari pula hawa akan menurun menjadi sejuk, hingga serendah rendahnya 76F. Purata hujan di negeri ini ialah 80 inci hingga 100 inci. Walaupun begitu, Jelebu adalah dianggap sebagai daerah yang terkering sekali di Semenanjung Malaysia yang purata hujannya 65 inci setahun.


Latar Belakang sejarah:

Walaupun bernama negeri Sembilan yang bererti Sembilan buah negeri, namun apa yang sebenarnya terdapat di negeri Sembilan sekarang ialah gabungan secara longgar enam unit kekuasaan politik, yang terdiri daripada Seri Menanti ( termasuk Jempol, Ulu Muar, Gunung Pasir Terachi dan Inas), sungai Ujong, Jelebu, Rembau, Johol dan Tampin yang bertaraf sebagai “luak” sahaja. Dalam hubungan ini . satu perkara yang harus disedari ialah bahawa pengertian “negeri” bagi Negeri Sembilan bukanlah satu unit pentadbiran sebagai “State”, melainkan sebagai “luak”, sama seperti apa yang dimengertikan di tanah Minangkabau.
Walaupun nama Negeri Sembilan yang kekal hingga sekarang ini hanya muncul kira kira pada kurun ke19, namun  dikatakan telah sedia ada Sembilan buah “negeri” yang tercerai cerai sejak kurun ke16 lagi, yang terdiri daripada Sungai Ujong, Rembau, (termasuk Tampin) Kelang (yang kini di dalam negeri Selangor), Jelebu, Naning (yang kini di dalam negeri Melaka) Segamat dan Pasir Besar (yang kini kedua duanya di dalam negeri Johor), Ulu Pahang (yang kini di dalam negeri Pahang) dan Inas.

Pengaruh Inggeris di kawasan ini telah bermula selepas tahun 1844, tetapi pada peringkat ini pengaruh merekaa hanya terbatas kepada beberapa luak yang tertentu dalam hubungan untuk memberi nasihat kepada pembesar pembesar dan penghulu penghulu luak yang tertentu sahaja. Campurtangan Inggeris secara aktif ke atas Negeri Sembilan bermula ketika meluasnya penggunaan dan pengaruh bijih timah di dalam perkembangan ekonomi dunia pada pertengahan kurun ke19. Pada ketika itu di negeri Sembilan berlaku pertentangan di sungai ujong di antara Datuk Kelana dan Datuk Bandar berhubung dengan hak dan kuasa keatas bijih timah yang menggunakan sungai Linggi. Pada tahun tahun yang berikutnya campurtangan Inggeris ini semakin meluas hingga ke seluruh negeri Sembilan.
 Pembentukan Negeri Sembilan seperti yang ada sekarang adalah berasal dari satu perjanjian yang telah ditandatangani pada tahun 1885 diantara Gabenor Negeri-Negeri Selat bagi pihak Kerajaan Inggeris dengan Yamtuan Seri Menanti dan penghulu penghulu luak dikawasan ini, membentuk sebuah persekutuan yang dikenali sebagai Negeri Sembilan. Satu lagi perjanjian telah di buat pada tahun 1898 di antara Yamtuan Seri Menanti, Tuanku Muhammad dengan Datuk Datuk Undang Yang Empat  kerana melantik baginda menjadi sebagai Raja bagi semua kawasan negeri Sembilan dengan gelaran Yang Dipertuan Besar, Negeri Sembilan, dan pada tahun itu jugalah Residen Inggeris yang pertama bagi negeri Sembilan, E.W. Birch, telah dilantik.
Dua tahu selepas Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, Negeri Sembilan telah membentuk sebuah perlembagaan baharu yang dinamakan “Undang­-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Sembilan, 1959, yang membolehkan penubuhan sebuah Majlis Kerajaan Negeri dan sebuah Dewan Undangan Negeri.

Sebenarnya nenek moyang penduduk bumiputra Negeri Sembilan ini adalah berasal dari Tanah Minangkabau yang telah datang membuat tempat kediaman di sini kira-kira pada kurun ke16, walaupun perhubungan antara dua buah negeri ini diketahui telah sedia ada lebih lama daripada itu.

 Pada masa itu Negeri Sembilan dibawah naungan kerajaan Johor, tetapi sejak tahun 1773 naungan kerajaan Johor ini telah ditamatkan apabila seorang anak raja dari Tanah Minangkabau yang bernama Raja Melewar telah dijemput oleh pembesar-pembesar dan penghulu penghulu luak disini untuk menjadi Raja bagi Negeri Sembilan. Dan mulai tarikh inilah terbentuknya persekutuan Negeri Sembilan. Apa yang menarik perhatian ialah bahawa penduduk-penduduk di Negeri Sembilan mengamalkan sistem Adat Perpatih sebagai satu cara hidup dan peraturan masyarakat mereka. 

Thursday, November 21, 2013

YANG MINJO NINEK








Kini sudah 2 tahun 11 bulan mak aku menjadi pengasuh sianak kecil ini yang bernama Amir Darwish a.k.a Amir rare.Kedatangnya dirumah ini secara tak langsung menjadi ahli keluarga baru buat kami sekeluarga.Ditambahkan pula abang dan kakaknya turut mak aku bela selepas pulang dari sekolah,yang kini abangnya berumur 8 tahun dan kakaknya 6 tahun.Yang dulunya rumah ini sunyi tapi kini  ia penuh dengan jeritan hilai tawa dan tangisan membuatkan kami sudah biasa dengan keadaan itu. Pelbagai kerenah lucu dan ragam yang mecuit hati dan tidak pernah kering gusi dibuatnya.
Amir umur 11 bulan
Comelnya...




Kalau diimbas kembali mak aku bela sibudak lincah ni pada usianya 3 bulan lagi,itu jam mak  takde buat apa-apa pun kat rumah lantas mak aku menyambar peluang menjadi pengasuh sibudak bertuah ni. Seperti kanak-kanak lain, pada uisa begini memang taksublah dengan kartun,permainan bagai. Tapi yang aku pelik, si budak Amir ni dia fanatik dengan Ultraman.Kartun lain dia tak berapa nak layan sangat tapi gan ultraman dia boleh layan tiap-tiap hari.Dia punya koleksi permainan ultraman xyah cakap la..berlambak kat rumah.. Makan ultraman, minum ultraman, tidur pun ultraman. Dialog dia lepas bangun dari tidur 'Amen..Amen..menn.Maksudnya dia nak layan ultraman lahtu.. 
Baru nak pandai belajar berjalan





Kononnya nak ambil gambar. Tapi mata dia tak lepas lepas pandang skrin tv. Hero hebat dia. Ultraman. Tapi sempat lagi buat peace.

Nak taknak aku payunglah sibudak bertuah ni kat youtube,lama kelamaan sampai aku sendiri pun dah lancar nama-nama ultraman dari zaman aku kanak-kanak hingga sekarang.haha..Memang tulah rutin wajib sibudak bertuah ni dari umur setahun sebelas bulan sehinggalah sekarang.


Mak ayah dia cakap si lincah ni selalu tidur lewat tapi sampai je rumah aku boleh pulak dia tidur dalam keadaan macam ni.Memang rare..


Apa yang aku perhatikan tiga beradik ni mental dia orang memang smart,dengan siadik perangainya macam tu kakak pula kalau bab bercakap memang super,silap-silap boleh jadi lawyer satu hari nanti dan abang pulak kuat membaca balik je dari sekolah apa keratan yang dia jumpa dia akan baca sampai terlelap.Semoga kelebihan yang ada pada mereka suatu hari nanti dapat menyinarkan syiar agama,bangsa dan tanahair.Dan aku juga mendoakan kesejahteraan keluarga ini bahagia dan sukses serta hubungan kekeluargaan kami ini sentiasa terjalin dunia dan akhirat.Amin.. 


Inilah keseluruhan keluarga Amir.

Thursday, October 24, 2013

Chiken Pie Mabeles





Seumur hidup aku inilah kali kedua aku makan kuih pai ni.first time aku makan epal pie berapa tahun yang lalu,itu jam aku kunyah dahlah tak sedap..time telan tecekik pulak tu(kesat ketika menelan)puiih..Namun percubaanku kali kedua bersama chiken pie hasil air tangan cik puan zura a.k.a ude telah memberi pesepsi baru buat diriku yang selama ini tak berapa minat nak makan spises-spises pai ni.

Ketika kotak dibuka bau aroma intinya menerjah kehidung kami bertiga didalam kereta.Aku yang ketika itu malu-malu tapi mahu terus mencuba keenakan chiken pie yang ketika itu masih panas.
Tepungnya yang ranggup ala-ala karipap,intinya yang lembab penuh dengan daging ayam serta sayur-sayuran yang digarap dengan rempah ratus dadah ape kebende aku pun tak tau..memang terangkat beb!!..usah mabeles ehh..


Pembikin pai cik puan zura a.k.a baking maker

Kompom r lepas ni aku oder lagi chiken pie ni kat dia.Dianya sedap terngiang-ngiang sampai nak tido..terbaikk..payah nak dapat makan makanan sedap macam ni.Muka cantik pandai masak pulak tu,bertuah suami..

Ps:Hatiku terkesan setiap orang itu melakukan kerjanya bermula dari hati.


Thursday, October 17, 2013

Ketelusan & Keikhlasan

                                                           QURBAN

1. DALIL AL-QURAN

Firman allah;

Maksudnya;
Sesungguhnya Kami (Allah) telah memberi engkau (ya Muhammad) akan kebajikan yang banyak. Oleh itu dirikanlah solat kerana Tuhanmu ( pada Hari Raya Haji) dan sembelihlah (binatang) qurbanmu (sebagai ibadah dan mensyukuri nikmat Tuhanmu).” (Surah al-Kauthar : ayat 1-2)

Maksudnya ;

“Dan telah Kami (Allah) jadikan untuk kamu unta-unta itu sebagai syiar agama Allah. Kamu banyak memperoleh kebaikan daripadanya, maka sebutlah nama Allah ketika kamu menyembelihnya.” ( Al-Haj ; 36)

2. DALIL HADIS MENGENAI KELEBIHAN QURBAN

Banyak hadis yang membicarakan mengenai ibadah qurban, antaranya hadis daripada A’isyah, Rasulullah bersabda;

Maksudnya;

“Tidak ada satu amalan anak Adam di hari-hari Nahar (Hari-hari ‘Eidul Adha) yang paling Allah sukai selain daripada menumpahkan darah (sembelih), kerana ia (binatang qurban) itu akan datang di hari kiamat nanti dengan tanduk dan kukunya dan bulu-bulunya (sebagai saksi ke atas ibadah qurban tuannya), dan sesungguhnya darah (binatang qurban itu) akan tumpah di sisi Allah di suatu tempat sebelum tumpah ke bumi, oleh itu pilihlah olehmu binatang terbaik (paling menarik) untuk diqurbankan. ” (Hadis riwayat Hakim, Ibnu Majah dan Tirmizi dan dianggap sebagai Hadis Hasan Gharib)

                                                  

video

                             Ibadah qurban diserting 15/10/2013                                                       
                                 
            

Monday, October 14, 2013

Lemang Pelangai


Diwaktu mantai aidil adha begini mengingatkan aku kepada peniaga kecil tepi-tepi jalan disekitar Kuala Pilah,yang melakukan persiapan bagi menyediakan makanan kegemaran orang Nusantara iaitu LEMANG.Aku selaku anak jati Pelangai tidak melepaskan peluang keemasan merasai pengalaman bermakna ini sejak dari bangku sekolah lagi. Bagi aku dan rakan-rakan, pengalaman ini cukup kami banggakan kerana tidak semua mampu melakukan kerja-kerja yang memenatkan bagi menyiapkan makanan yang bernama LEMANG. Bukan nak cerita gebang, bukan ayat nak kembang la beb..tapi buku order boleh dikatakan penuh dengan list tempahan tiap kali musin perayaan.Tapi bahananya terasa kalau kita bakar lemang untuk segantang pulut inikan pula menyediakan tempahan untuk ratusan batang.

Selalunya seminggu sebelum hari mantai puasa lagi, kami secara berkumpulan mula memasuki kawasan kawasan hutan kecil yang berpontensi mempunyai buluh-buluh berkualiti. Aspek keselamatan adalah perkara utama yang perlu ada memasuki hutan ketika mengambil buluh.Kerana,  risiko untuk cedera ketika pemotongan, terlalu mudah. Kerja-kerja itu selalunya akan berlanjutan hingga 3 ke 4 hari kerana terpaksa mengumpul buluh secara pukal dengan mengunakan lori untuk gunaan sendiri dan juga dijual kepada peniaga-peniaga serta orang ramai yang ingin mengunakan buluh saja.Kerja-kerja mengambil buluh ini selalunya akan berterusan hingga seminggu sebelum hari raya aidil adha,dengan itu ia diambil peringkat-peringkat mengikut keperluan.Lokasi dirahsiakan..hehe.. 


Lokasi rahsia..

Kemudian buluh buluh tersebut dipotong kemas mengikut ruas-ruasnya lalu buluh-buluh tersebut dibersihkan pada bahagian luar dan dalam dengan menggunakan sabut, itu adalah perkara yang paling penting dilakukan!!,sebelum dimasukkan daun pisang, beras dan santan. Selepas itu, lemang pun di bakar.

Buluh sebelum dimasukkan daun pisang.


Selepas dimasukkan daun pisang, beras,santan dan resepi rahsia.



Lemang dibakar

Selalunya pembakaran lemang di rumah memakan masa yang agak lama lebih kurang 3 ke 4 jam. Tetapi bagi mereka yang berpengalaman, pembakaran lemang memakan  masa 2 setengah jam. Ia bergantung kepada jenis buluh dan pemilihan kayu-kayu yang sesuai untuk dibakar.Selalunya dalam masa sehari, kami mampu membakar lemang sebanyak lima pusingan berganti-ganti.Satu pusingan 2 setengah jam kalau 5 pusingan hampir 12 jam untuk dibakar pada waktu-waktu tertentu. Jenuh beb!!.. 

 Assistant Manager Adik
Chairman Lomang a.k.a Asu Lobai

Terkinyam beb!!..

Bagi pelanggan, keenakkan lemang yang dimakan tidaklah sama dengan usaha kami yang menyediakannya. Maka tidak hairanlah harganya mahal mengikut harga seiring zaman berzaman.Tapi kami yang sanggup berhujan panas menahan bahang kepanasan api rasa berbaloi setelah lemang yang dibuat habis terjual.
Sebagai anak muda, tradisi ini akan kami teruskan kerana ia menjana sumber pendapatan yang baik kepada segelintir penduduk kami disini terutama dimusim perayaan malah kami juga akan menjaga resepi rahsia nenek moyang kami yang menjadikan lemang Pelangai the best in d world!!!..beibehh..k cau..

                                            Kalau nak tau lomang tu sodap,
                                            Pandai menyukat bersulam selawat..